martes, 9 de diciembre de 2014

L'avaluació


Aquesta entrada consistirà en un tema fonamental de l’actualitat: L’avaluació, per a realitzar-la he emprat els capítols 10 i 11 den Zabala i Avaluar per aprendre  de Neus Sanmartí, a més de la visualització de dos vídeos que varem veure a classe, un d’ells de Jordi Adell i l’altre de Jose Luis Castillo.

Abans de començar a aprofundir cal definir  el concepte d’ Avaluació que és el procés de recollida i anàlisi d’informació destinat a descriure la realitat, emetre judicis de valor i facilitar la presa de decisions.
Per a realitzar un canvi en la metodologia tradicional, cal també canviar la manera d’avaluar  ja que el mètode d’avaluar que tenim en l’actualitat es el de realitzar exàmens, aquestos condicionen a l’alumne a aprendre això en un moment determinat.





 Per molt que canviï la metodologia d’aprenentatge si al final s’imposà un examen romps tota la metodologia nova. Ja que no es condiciona el canvi i el desvirtues si realitzes un examen.
L’avaluació té tres finalitats:
                ·Diagnòstic: Coneixements previs
                ·Formativa: Evolució del alumne
                ·Sumativa: Que ha après l’alumne
També consta de moments, l’inicial (per a veure el que sap del curs anterior), processual (exàmens per cada tema), i el final (realitzar una prova per a donar una etapa com a finalitzada).
I per últim tenim que diferencia entre agent:
                ·Extern: Selectivitat, PISA...
                ·Intern: 3 mètodes: autoavaluació, heteroavaluació i coevaluació.
Després de fer aquesta distinció cal esmentar que l’avaluació tradicional té una finalitat sumativa, s’avalua en el moment final i l’agent es intern mitjançant l’autoevaluació.

Segons Neus Sanmarti quan es parla d’avaluació es barregen dues finalitats:
-Avaluació com a mitjà per regular els aprenentatges, es a dir per a identificar les dificultats i els errors i trobar camins per a superar-los.
-Avaluació com a mitjà per comprovar què s’ha après i quantificar o qualificar els resultats d’un procés d’esnsenyament-aprenetatge per tal d’orientar l’alumnat en els seus estudis futurs, i al professorat i a les persones que gestionen el sistema educatiu en els canvis a introduir, per acreditar aprenentatges, o per a classificar o selecciona l’alumnat.
Existeixen diferents mètodes per a avaluar en l’actualitat a part de l'examen, com és el cas de la rubrica, exposar treballs als grups, realitzar portafolis...

L’avaluació com a mètode tradicional i que tots hem viscut, l’avaluació mitjançant exàmens es posar etiquetes i diferenciar-los. Realitzar un examen per a obtenir un número, que servirà només per a qualificar.
Per lo tant es un canvi que cal anar introduint poc a poc per a que s’eliminin aquestes proves i es deixi d’etiquetar als alumnes.


Imatge pròpia 
Volem una educació plena d'etiquetes?

No hay comentarios:

Publicar un comentario