martes, 11 de noviembre de 2014

El currículum



L’entrada d’aquesta setmana consisteix en el currículum de primària, i per fer-la hem tingut que
llegir  “
La educación primaria. Retos, dilemas y propuestas.” Arànega, S. i Domènech (2001). En aquesta lectura hem tractat els diferents nivells de concreció, així com el currículum ocult...

Els orígens del concepte del currículum es troben en la obra de Bobit en 1918. L’estructura
dels antics programes educatius no s’ajustava a les noves necessitats socials ni a les pràctiques. A Espanya la LOGSE va impulsar un nou concepte de currículum.

El concepte de currículum no es unívoc i s’han fet moltes definicions les quals es poden agrupar amb diversos corrents, ara bé jo agafaré la definició des de el punt de vista escolar: es  el conjunt de
responsabilitats de l’escola per a promoure una sèrie d’experiències, ja siguin planificades o no (Citat per Gimeno 1998).
En definitiva, es tractará de superar la divisió que va fer veure Gimeno (1986) al sistema educatiu, uns estudien l’educació, altres decideixen l’educació i altres la realitzen.

Es a dir podem  dir que el currículum es un punt de partida, un document base que actua com a referent, però això no implica rigidesa. Esta concebut com un procés obert, flexible, únic i descentralitzat que deu ser analitzat i adaptat a cada centre.
Imatge propia d'instragam


El currículum es divideix en tres nivells: el primer nivell de concreció que ve determinat per l’administració,
i determina els continguts que s’han d’ensenyar, el que es tendría que assolir en cada etapa educativa i la manera de fer-ho. El segon nivell es el que redacta el centre, en aquest nivell es concreten els objectius generals i específics i les opcions organitzatives i metodològiques. I el tercer nivell es el que es
recull en l’aula i recull els objectius, continguts i accions educatives que tenen relació amb els alumnes.

Cal destacar el currículum ocult que es allò que els alumnes aprenen sense cap intenció per part del docent. 

Jo crec que tots els professors tenen que ser creadors del currículum, ja que únicament ells coneixeran
a fons els alumnes.




No hay comentarios:

Publicar un comentario